Kategorie:

Witaminy z grupy B – sprawdź, na co pomagają

Witaminy z grupy B to jedne z najważniejszych substancji, których potrzebuje nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania. Oddziałują praktycznie na wszystko: od skóry, poprzez układ nerwowy, ruchowy i krwionośny, aż do nastroju. Sprawdź, jakie witaminy znajdują się w tej rodzinie i na co pomagają.

Witaminy z grupy B ważne dla organizmu

Witamin z grupy B jest aż 9! I wszystkie są bardzo ważne dla naszego organizmu! Dzięki nim wiele układów w naszym organizmie działa prawidłowo, a niedobory, nawet niewielkie, mogą okazać się bardzo niebezpieczne w skutkach. Witaminy z tej rodziny bez problemu można dostarczyć organizmowi dzięki zbilansowanej, zdrowej diecie, ponieważ znajdują się w często spożywanych przez nas produktach: mleku i jego przetworach, mięsie, orzechach, strączkach, drożdżach i warzywach zielonych. W niektórych wypadkach jednak należy je suplementować.

Witaminy z rodziny B ważne dla trawienia

Każda z tych substancji odgrywa inną rolę w organizmie, dlatego warto wiedzieć, które witaminy na co działają i zwracać uwagę na możliwe objawy niedoboru. Jakie są witaminy z rodziny B, które są ważne dla trawienia? Jest to przede wszystkim witamina B2 jeden z głównych składników enzymów wykorzystywanych do spalania cukrów. Bierze udział w transporcie tlenu do komórek i w produkcji krwinek. Możesz znaleźć ją w przetworach pełnoziarnistych, drożdżach i wątróbce, a także jajach i warzywach liściastych

Drugą substancją, która wpływa na działanie układu trawiennego jest witamina B3. Jest najbardziej znana jako składnik potrzebny do pracy mózgu, ale tak naprawdę ma ogromny wpływ na działanie przewodu pokarmowego, a jej niedobór może prowadzić do uporczywych bólów brzucha i problemów z wypróżnianiem. Podobnie jak witamina B5 – ma wpływ na przetwarzanie zjadanego pokarmu i trawienie go.

Bardzo ważne w tym kontekście są także witaminy B9 i B12. Mają wpływ na trawienie, jednakże najważniejsze jest ich działanie na układ krwionośny. Biorą udział w produkcji czerwonych krwinek, a anemia lub niedokrwistość są często spowodowane ich brakiem. Witamina B9 znajduje się w strączkach i kaszach, a B12 w mleku, mięsie i jajach, dlatego często brakuje jej weganom i wgetarianom.

Witaminy z grupy B dla urody

Niektóre witaminy z grupy B mają ogromny wpływ na urodę. Najlepszym przykładem jest biotyna – witamina B7. Jej zadaniem jest poprawianie stanu skóry, włosów i paznokci. Zmniejsza aktywność gruczołów łojowych, więc reguluje wydzielanie sebum. Można ją znaleźć w żółtkach jaj i orzechach czy ryżu, ale w razie problemów ze skórą czy wypadaniem włosów, warto ją suplementować.

Witamina B6 także odgrywa tutaj ważną rolę. Jej zadaniem jest spowolnienie procesu starzenia się, jest także przydatna podczas walki z trądzikiem. Ma wpływ także na wagę – niedobór może oznaczać problemy z trawieniem tłuszczów i białka, a co za tym idzie – nadwagę. Jej największe ilości znajdują się w wątróbce i produktach pełnoziarnistych.

Witaminy ważne dla mózgu – B1 i B8

Obie witaminy mają ogromny wpływ na działanie mózgu. To one w dużej mierze odpowiadają za nasze samopoczucie i nastrój. Witamina B8 jest szczególnie ważna dla pracy połączeń neuronalnych, witamina B1 natomiast ma znaczenie dla nastroju.

Brak tych witamin powoduje drażliwość i nerwowość. Niedobór prowadzi także do braku koncentracji i niemożności skupienia się. Warto dostarczać sobie je na bieżąco, ponieważ nasz organizm ich nie produkuje, ani nie magazynuje. Gdzie je znajdziesz? W drożdżach, otrębach, kaszach i warzywach strączkowych oraz orzechach.